Wat is Epoxy versus Polyester en verwerking.

Wat is glasvezelversterkte kunststof (GVK) oftewel Epoxy/Polyester laminaat?

GVK is een glasvezelversterkte kunststof, d.w.z. een composietmateriaal van glasvezel en kunststof. Glasvezels geven de kunststof bijzondere eigenschappen, waaronder een hoge breeksterkte. GVK is zowel op polyesterbasis als op Epoxybasis verkrijgbaar.

Glasvezelversterkte kunststof kan in principe uit verschillende kunststoffen (zoals polyester of epoxy) worden gemaakt. Lange tijd werd polyesterhars voornamelijk gebruikt bij de productie en reparatie van casco’s in de jachtbouw. Inmiddels heeft een kunsthars op epoxybasis (epoxy) op veel scheepswerven en ook in refit-projecten zijn plaats ingenomen. Dit modernere materiaal heeft veel van de problemen die zich voordoen bij het werken met polyester verzacht.

Wat is Epoxy GVK?

Het basisconcept bestaat uit het toevoegen van tweecomponenten epoxyharsen aan glasvezels en deze aan elkaar hechten tot een epoxy GVK.

chappen. Zo nemen parallel lopende vezels de druk goed op en verdelen deze over het oppervlak. Als alleen epoxyhars wordt gebruikt, zonder binding met glasvezels, zou uitgeharde epoxy gemakkelijk breken onder druk.

Keperweefsel/vierkantweefsel of Roving bij gebruik van een Epoxy hars. Gebruik dus uitsluitend Geweven matten bij Epoxyharsen. Bij gebruik van een Polyesterhars zijn beide soorten glasmat toegestaan. We praten hierbij over glasvezel/chopped strand matten in evt combinatie met geweven glasmatten.

Wanneer een jachtromp wordt geproduceerd of gerepareerd, wordt glasvezelgaas of gaas vaak gedrenkt in epoxy en vervolgens in meerdere lagen aangebracht om een ​​laminaat te vormen. Deze lagen, die op elkaar zijn gelijmd, verhogen de breeksterkte met behoud van een hoge mate van elasticiteit, zodat u vol vertrouwen een steiger kunt naderen zonder het momentum te hoeven verminderen om schade (aan uw boot) te voorkomen.

Wat zijn de verschillen tussen epoxy en polyester polyester?

Polyester bracht een revolutie teweeg in de botenbouw in de jaren 60. Hiermee konden rompen in massa worden geproduceerd met behulp van mallen. Het was ook een stuk goedkoper en lichter dan staal en in vergelijking met hout vrijwel onverwoestbaar. Tegenwoordig is GVK net zo populair en zullen polyester rompen op boten niet snel verdwijnen.

Maar dit betekent niet het einde van de weg voor evolutie in de botenbouw. Polyesterharsen hebben enkele nadelen. Met name de goedkopere polyesterhars is dampdoorlatend,dus niet 100% waterdicht en heeft dus extra bescherming nodig tegen het binnendringen van vocht – en aangezien boten het grootste deel van de tijd in het water liggen, is deze extra bescherming niet altijd gemakkelijk te garanderen. Hoe hoger de kwaliteit Polyesterhars, hoe beter waterbestendig. In volgorde van kwaliteit: Ortoftaal,Iso, ISO NPG, Vinyl Ester; deze laatste is 100% waterdicht en zelfs vergelijkbaar met Epoxy. Tevens Zuur en hogere Temperatuur bestendig.

Dit probleem is niet van toepassing op epoxy GVK, omdat uitgeharde epoxy waterdicht is. Reparatie epoxy hardt zelfs uit onder water, wat uw boot kan redden in geval van nood, maar het is ook een goed product om mee te werken voor normale refits of bij de bouw van nieuwe boten of onderdelen, aangezien het uithardt zonder dat er dampen vrijkomen. Dit betekent dat er geen adembescherming nodig is tijdens de verwerking en geen langdurige emissies benedendeks.

Maar epoxyhars is niet 100% perfect: epoxy is iets duurder dan polyester en niet UV-bestendig. Om te voorkomen dat het vergeling en broos wordt, moet het altijd worden beschermd tegen de zon met een toplaag zoals vernis of lak. Bovendien is epoxy veeleisender om mee te werken, omdat je zo nauwkeurig mogelijk moet zijn met de hoeveelheden bij het mengen van de hars met de verharder.

Niettemin is epoxy veelzijdiger in zijn toepassing en dezelfde hoeveelheid is sterker, wat betekent dat epoxy structurele componenten of hele rompen daardoor lichter kunnen zijn. Epoxyhars vormt ook een sterke hechting met bijna alle materialen en hecht nog beter op polyester dan polyester op polyester. Echter niet Polyester toepassen op Epoxy ondergrond; geeft geen ideale hechting en zal na verloop van tijd problemen geven.

Het grootste voordeel bij de botenbouw is echter dat uitgeharde epoxyhars een inherent hoge hydrolyseweerstand heeft en vrijwel ondoordringbaar is voor waterpenetratie. Een uitgeharde rompreparatie biedt dus automatisch ook bescherming tegen veel gevreesde osmoseschade. In feite is een essentieel onderdeel van osmosepreventie op oudere rompen het aanbrengen van een laag GVK op epoxybasis of Polyester Vinylester hars, die verder kan worden verbeterd met een speciale barrièrelaag.

1 glasvezel  scrims

Zogenaamde scrims van glasvezel zijn flexibeler en veel gemakkelijker om mee te werken. In onbewerkte staat voelt glasvezeldoek bijna aan als textiel, zeer vergelijkbaar met zijde. Om het te maken, wordt continu filamentgaren parallel gelegd en gefixeerd in een open mesh-constructie. Dit geeft dit composietmateriaal veel grotere elasticiteit zodat het bestand is tegen belastingen en ideaal is voor het hervormen en versterken van bochten of andere vormen.

2 unidirectionele glasvezeldoeken

Als alle vezels in één parallelle richting lopen, wordt dit unidirectioneel glasvezelweefsel (of monoaxiaal) genoemd. Dit type stof moet altijd over het gebied worden gelegd waar belastingoverdracht wordt verwacht. Dit komt omdat de sterkte van unidirectionele vezels in één richting is. Voor een sterke reparatie in alle richtingen dient uni stof in meerdere lagen in verschillende richtingen aangebracht te worden. Dit is logisch bij het maken van nieuwe structurele componenten, omdat een hoge sterkte kan worden bereikt zonder onnodig gewicht toe te voegen, wat vooral belangrijk is voor de romp. Scrims kunnen af ​​fabriek worden gekocht die al met meerdere lagen zijn gemaakt en genaaid. Voor eenvoudigere reparaties zijn multidirectionele stoffen echter gemakkelijker om mee te werken.

3 multidirectionele glasvezeldoeken

Multidirectionele sterkte met eenvoudigere verwerking en minder glas wordt bereikt door de glasvezels in verschillende richtingen te verweven. Deze glasweefsels zijn extreem veelzijdig en meestal de eerste keuze voor reparaties aan boord. Daarom zit het ook in de meeste bootreparatiesets en zou het op elk vaartuig moeten zitten. Het kan worden gebruikt voor reparaties aan boord die in enkele minuten sterk zijn in alle richtingen.

Kan ik koolstofvezel gebruiken in plaats van glasvezel?

Glasvezel is zwaarder dan koolstofvezel, dus als gewicht een probleem is, is het de moeite waard om koolstofvezelstof te gebruiken. De koolstofvezels die erin worden gebruikt, hebben vergelijkbare eigenschappen als glasvezel, maar een aanzienlijk lager gewicht. Koolstofvezel is echter beduidend duurder en op het gebied van breeksterkte moeten kleine compromissen worden gesloten. Daarom is koolstofvezel een veel populairder constructiemateriaal in de regatta-sector.

Kan gehakte strengmat (glasvezelmat/chopped strand) ook worden gebruikt met epoxyhars?

Glasvezelmat wordt gebruikt met het oplosmiddel styreen in de polyesterhars. Epoxy kan de grof brosse structuur van de matten niet oplossen en kan niet doortrekken/intrekken/impregneren. Epoxyhars gebruikt met gehakte strengmat zal daarom alleen aan het oppervlak hechten. Bij het gebruik van epoxy werkt u dus beter met geweven glasweefsel of glaswol, omdat epoxyhars geen goede hechting aangaat met glasvezelmat/chopped strand mat.

Werken met epoxy

Zoals eerder vermeld begint de reactie tijdens het uitharden van epoxyhars en verharder direct na het mengen. Voorzichtigheid is geboden bij het mengen, omdat hars en verharder om met elkaar te reageren, nauwkeurig moeten worden gemengd. Maak dus niet meer aan als u denkt te verwerken binnen 30 minuten. Meerdere keren een hoeveelheid aanmaken is dus verstandig.

Reparaties uitvoeren met epoxy

Voor reparaties aan de romp of het dek is epoxy met glasweefsel vrijwel altijd een goed uitgangspunt. Het maakt niet echt uit of er vinylester of polyester is gebruikt, omdat epoxy heel goed hecht aan alle materialen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hecht het eigenlijk beter aan polyester dan polyester reparatiesets of iets dergelijks.

Oppervlakte schade

Als er slechts kleine krasjes in de romp zitten, is schade vaak nog te herstellen door goed te polijsten of lak bij te werken. Als de schade aan polyester rompen echter dieper zit, loont het de moeite om een ​​reparatiegelcoat met de juiste kleur te gebruiken. Pas als er schade aan het laminaat is ontstaan, is er een grote reparatie aan de boot nodig.

Hoe repareer je laminaatbreuken en gaten met epoxy?

In het geval van een zeer harde impact of als uw boot vastloopt, kan dit de elasticiteit van het GVK over zijn limieten duwen en kan dit leiden tot schade aan de binnenkant van het laminaat die van buitenaf niet zichtbaar is. Als dit gebeurt, komen de aan elkaar gelijmde GVK-lagen van elkaar los of breken afzonderlijke vezels los van het harsmengsel. Deze breuken in de romp zijn alleen te detecteren door de lak af te schuren en eventueel polyester waar de schade zit. De onderliggende GVK moet een gelige glasachtige textuur vertonen. Als er echter poeder-achtige witte plekken in het GVK worden gevonden, is het laminaat verzwakt en moet het worden gerepareerd/vervangen worden. Schuur hiervoor een trechtervormige verdieping in de romp rond de schade met behulp van een excenter schuurmachine en grof schuurpapier. Wanneer polyester wordt verwijderd, moet het worden vervangen en niet alleen met plamuur worden gevuld, omdat de romp op dit punt verzwakt blijft.

Let op: Hoewel epoxy niet schadelijk is bij inademing, moet direct huidcontact worden vermeden. Glasvezels kunnen er ook voor zorgen dat je huid dagenlang jeukt. Draag tijdens het werken altijd kleding met lange mouwen, bij voorkeur een overall, handschoenen (vinyl) en een veiligheidsbril.